سلام دنیا!

به وردپرس خوش آمدید. این اولین نوشتهٔ شماست. این را ویرایش یا حذف کنید، سپس نوشتن را شروع کنید!

این نوشته‌ای است که همیشه بعد از نصب وردپرس منتشر می‌شود و همه هم بر اساس همین خواسته آن را پاک می‌کنند تا شروع به نوشتن کنند.

بعد از هزاران بار نصب وردپرس در شرایط واقعی و آزمایشی، این بار این نوشته را پاک نکردم تا خودش را در زیربنا به کار بگیرم و بر نقش تکنولوژی – و در اینجا وردپرس – تأکید کنم.

واقعیت این است که با ظهور وبلاگ‌ها در ابتدای دهه ۸۰ شمسی بسترهای ساده و در عین حال مهمی برای توسعه فردی و گروهی ایجاد شد. این که فرد بتواند گزارش و بیانی از دنیای واقع را منظر خودش ارائه دهد و منتشر کند، با همه زاویه‌های گاه تیزی که ممکن است در ابتدا پیدا کند، در میان‌مدت به خاطر عمل نوشتن – این جادویی‌ترین کنش انسانی – به تأمل‌های عمیقی می‌انجامد تا آنجا که در نهایت، بالاترین سطح از منافع فردی و جمعی را تأمین می‌کند.

با ظهور شبکه‌های اجتماعی از جنس توییتر و فیسبوک و بعد، شبکه‌های مبتنی بر موبایل، مثل تلگرام و وایبر و حتی اینستاگرام، آن نوشتن‌های عمیق و تأملی جا خود را به واکنش‌های تند و گاه هیستریک به سخنان دیگران یا ارائه گزارشی تک‌بعدی و تک‌فریمی از واقعیت داد، واکنش‌هایی که بعد، در حد لایک و دیس‌لایک نازل شد.

جدای از نقدهای که از منظر ساخت سوژه فردی و جمعی می‌توان بر این شبکه‌های (نا)اجتماعی مطرح کرد، وبلاگ به آن مفهوم اولیه، هنوز ظرفیت‌های زیادی دارد که در هیچ رسانه دیگری نیست.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *